PANAMA CITY – Fancy Miami, koloniaal Spanje en sloppenwijk in één

Van diep uit de jungle komen we in de avond aan in Panama City. De verlichte skyline vol met wolkenkrabbers shinen je tegemoet. In de twee weken dat we rondgereisd hebben, hebben we de steden overgeslagen en zijn we voornamelijk in de natuur gebleven. Nu staat er echter een paar dagen Panama City op de planning, en wow, wat een andere vibe heeft die stad dan de rest van het land.

Miami look a like Panama City

De volgende dag lopen we in een paar uur tijd in de broeierige hitte over een boulevard met aan de ene kant de zee en aan de andere kant meters hoge flatgebouwen. Locals joggen over de boulevard met muziek in hun oren. Auto’s en taxi’s racen langs. Ik zie het Hilton hotel, de Trump Tower en nog honderden andere veel te hoge en dure gebouwen. Van heuvelachtig regenwoud naar heuvels van flats…

Lekker eten bij de lokale vismarkt

Lange de boulevard lopen we richting de vismarkt. Zo stijf als de rijke buurt was, zo Caribisch is het hier. De muziek staat knettershard aan en vanuit twee boxen komt verschillende soort muziek. De vogels zweven boven de markt, waardoor ‘ie makkelijk langs de boulevard te vinden is. Als we door roepende locals lopen die ons aan een tafeltje proberen te krijgen, ruiken we de vis van verderop al.

Mannen maken op plastictafeltjes de vis vers schoon. Het bloed van de vis vermengt zich met het ijs en druipt over de grond. Vissen van wel een meter lang worden open gesneden en ontleed. Na wat geroken en gekeken te hebben, gaan we toch aan een van de tafeltjes zitten en bestellen we een heerlijke maaltijd.

Als eerste komt er vissoep op tafel, met wel tien verschillende soorten vis. Vervolgens krijgen we verse garnalen met rijst en groente. Heerlijk hoe je met je handen die oranje beestjes kan pellen. En als laatste bestellen we Ceviche. Een geweldig gerecht hier in Centraal Amerika. Rauwe vis gedompeld in citroen. Zo simpel, maar echt mijn lievelingsgerecht. Het is heerlijk fris en de verschillende smaken van de vis komen goed tot zijn recht doordat de vis niet gebakken is.

De Spaans Koloniale buurt Casco Viejo

Vanuit de vismarkt lopen we recht de oude stad in: Casco Viejo. Hier voel je de invloeden van de Spaanse koloniale tijd. Het voelt als een klein dorpje ver weg in Spanje. Ze hebben schattige balkonnentjes met gekleurde bloemetjes erop. Een groot deel van de huisjes zijn verlaten en je kijkt door de open ramen naar binnen naar de cementen muren. Ik vraag mij af waarom ze het zo hebben laten vervallen.

Vandaag is er een opstand vanwege de lage lonen van leerkrachten. Heel het plein voor de kerk vult zich met dansende mensen en door de luidsprekers hoor je mannen speechen. De straatverkopers spelen er goed op in en komen met hun karretjes vol met sap en ijs aangerend. Vanwege de hitte en de drukte maken ze overuren en verkopen ze waarschijnlijk meer drinken dan ooit.

Slenteren door steeds meer afgelegen straatjes

We verlaten de drukte van Casco Viejo en gaan op zoek naar een heuvel waar we uitzicht over de hele stad hebben. Het was aangeraden om een taxi te pakken omdat je makkelijk verdwaald kan raken in de kleine straatjes. Maar een heuvel volgen: hoe moeilijk kan het zijn als die eens in de zoveel tijd boven de daken verschijnt, toch? Dat dachten wij immers.

Straatje links, straatje rechts, en af en toe blonk de heuvel weer op achter de huizen. We merken dat de buurt steeds viezer wordt, er steeds meer mensen op straat zijn en de latin muziek steeds harder uit de luidsprekers komt. We worden veel aangesproken en uiteindelijk blijkt dat dit géén veilige buurt is om te lopen. Als we in onze portemonnee kijken zien we dat we alleen geld hebben voor een taxi terug naar huis, wat ons doet beslissen om toch door te lopen langs de starende mensen. We willen immers eerst die heuvel op en dan de taxi terugpakken naar ons hostel.

Uiteindelijk rent er een mannetje naar de politie toe om te informeren dat er drie blanke dames door de wijk lopen. Vreemd… Als een taxichauffer vervolgens: “Gevaarlijk, bandieten, bandieten!” roept wordt het nog raarder. En zo blijft het de aankomende tien minuten en een aantal afgelegen straatjes naar links en rechts gaan. Mensen schudden hun hoofd en lopen met ons mee de wijk uit.

De gevaarlijkste wijk in Panama City:  El Chorillo

We hebben blijkbaar geluk vandaag, want als we de wijk uit zijn en hebben geïnformeerd waarom iedereen zo gek deed, bleek het de gevaarlijke wijk El Chorillo te zijn. Locals zijn verbaasd dat we er ongedeerd uit zijn gekomen. Gelukkig is het helemaal goed gekomen en leken de reacties van de locals wat overdreven. Want ja, het voelt anders aan, maar nee, er is niks geks gebeurd. Aangezien zij natuurlijk veel beter weten wat er had kunnen gebeuren raad ik iedereen af om dit na te doen. Don’t try this at home 😉

Wij dachten dat we in een hele andere wijk liepen. Maar wat bleek, we liepen naar de verkeerde heuvel toe! Neem genoeg geld mee en neem een taxi vanaf Casco Viejo. We hebben de afgelopen week meerdere reizigers ontmoet die ook in de straten van El Chorillo waren verdwaald. Het is ook wel vreemd dat zo’n prachtig rustige en veilige wijk Casco Viejo ligt naast bandietenland El Chorillo…

Panama City: een enorm diverse stad!

Al met al is Panama City dus een super diverse stad voor ons geweest! Van fancy Marbella waar ons hostel lag, langs de boulevard met uitzicht op de zee en hoge flats, naar de lokale Caribische vismarkt, naar oud koloniaal en rustig Casco Viejo naar tenslotte bandietenland in El Chorillo waar de mensen ons aanstaarden en de muziek hard uit de luidsprekers kwam.

Meer lezen? Lees hier al mijn artikelen over Panama.

Of lees dit eens:

Social Check-in!
INSTAGRAM

3 Comment

1. tess says: Beantwoorden

hahaha nou je hebt precies gedaan wat allemaal gevaarlijk is…. als je dit leest: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reisadviezen/inhoud/panama

gelukkig niks gebeurd! 🙂 xxx

ps is bandidos niet een bende?

1. jolande says: Beantwoorden

Ja klopt, lees ik nu ook pas achteraf 😉 We wilden eigenlijk ook naar Colon gaan, maar dat hebben we uiteindelijk maar niet meer gedaan haha. Ja zou goed kunnen dat bandidos bende betekent!