Bijzonder overnachten: in een hangmat in het regenwoud| Cambodja

Mondulkiri

Moet je je voorstellen: overdag loop je een paar uur door een dichtbegroeid regenwoud. Onderweg kom je prachtige vogels en insecten tegen, loop je langs riviertjes en kom je heel af en toe een lokaal iemand van de Bunong stam tegen. Rustig zit hij voor zijn huisje wat vis schoon te maken. Uiteindelijk beland je midden in het regenwoud om daar vervolgens in het pikkedonker de nacht te spenderen in een hangmat. Omringd door de natuur val je in slaap. De volgende dag hike je verder om vervolgens met olifanten te zwemmen in de rivier… Klinkt vet toch?! Ik deed dit in het regenwoud in Mondulkiri, Cambodja!

Uitzicht in Sen Monorom

Het regenwoud in Mondulkiri

In het noord-oosten van Cambodja, in Mondulkiri, vind je een prachtig stuk ongerept regenwoud. Mondulkiri, ofwel ‘Ontmoeting der Bergen’, kent een heel ander landschap dan de rest van het land. Hoe de rest van Cambodja soms best wel vlak kan zijn, is deze regio echt super heuvelachtig. En daar hou ik van! Het gebied wordt, in tegenstelling tot de regenwouden in Thailand, niet veel bezocht door toeristen. Onterecht, naar mijn mening. Maar voor mij stiekem toch wel fijn, want daardoor hadden we het regenwoud bijna voor onszelf!

Uitzicht op het regenwoud

De weg naar Mondulkiri

Vanaf Kratie, waar ik de super schattige Irrawaddydolfijnen heb gespot, stapten we een minibus in om naar Sen Monorom te gaan. Samen met een stuk of twaalf locals, heel veel kippen en ander voedsel werden we in een busje gepropt en reden we samen weg van de bewoonde wereld.

De was laten doen in het hostel

En dan… het regenwoud in!

De volgende ochtend vroeg vertrokken wij vanuit Sen Monorom met nog twee anderen om de hike te gaan maken. Moet je nagaan hoe niet-toeristisch dit gebied is…! Over extreem hobbelige zandwegen reden we verder de natuur in, waar we samen met onze gids begonnen aan de wandeling. Sony, onze gids, vertelde honderduit over de natuur en zijn leven in Cambodja. Elke plantje wist hij te benoemen en onderweg konden we genieten van heerlijk fruit dat hij voor ons plukte. Tijdens de wandeling liepen we door het regenwoud, maar ook kwamen we in open vlaktes langs lokale huisjes. De mensen die hier in dit gebied wonen, wonen soms wel vier uur lopen van de markt af. Bij één huisje zijn wij gestopt en hebben wij even rondgekeken. Ze woonden aan een riviertje, omringd door een prachtige open en groene locatie. Echt in the middle of nowhere! Dit was het enige huisje in de wijde omgeving en de mensen hier leefden van visvangst en landbouw. Eén keer in de week liepen ze naar de markt om wat eten te verkopen en kopen. Bizar! In het huisje woonde een jongen van twintig samen met zijn opa en oma. Moet je voorstellen dat dat jouw leven zou zijn…?!

De weg naar het regenwoud

Het huisje van de Bunong

Slapen in een hangmat in het regenwoud

Ons pad vervolgde zich de jungle in en uiteindelijk kwamen we aan bij onze slaapplek: een houten platteau met een dak erop, wat tegen de regen fungeerde. Er waren geen muren of iets dergelijks. In een klein hokje lagen een paar hangmatten die we konden ophangen. That’s it. ’s Avonds kwam er een lokaal vrouwtje voor ons op houtvuur wat rijst koken en in het donker zijn we dit gaan opeten. Want ja, rond een uurtje of zes is het donker in Cambodja en als je in het regenwoud bent dan is het natuurlijk ook écht donker. Om acht uur waren we bekaf, hadden we het gevoel dat het al middernacht was en zijn we gaan slapen in ons coconnetje. Normaal gesproken slaap ik op reis altijd met oordopjes in, maar vandaag liet ik ze uit zodat ik kon genieten van de geluiden van het regenwoud.

Avondeten in het regenwoud

Toen ik ’s nachts wakker werd en naar de wc moest was ik toch wel een beetje bang. Voorzichtig kroop ik mijn hangmat uit en liep het plateau af. Daar stond ik dan met mijn hoofdzaklamp en wc-papier, midden in de pikdonkere jungle! En guess what: er liep een rat langs mijn voeten! Niks vette apen, of andere mooie jungle dieren. Nee, gewoon een rat. Snel kroop ik weer mijn hangmatje in en gelukkig werd ik pas weer wakker toen het licht was. Onvoorstelbaar hoe mooi het is om in het regenwoud wakker te worden! Je hoort wat water stromen, vogels tjilpen, aapjes communiceren en het zonlicht schijnt door de bladeren…

Slapen in het regenwoud

Uitzicht vanuit de hangmat

Zwemmen met olifanten

De volgende dag stond er nog wat vets op het programma: olifanten zien! Toen we verder liepen kwamen we uit bij een rivier waar twee olifanten waren. Ze werden gewassen door een lokaal iemand en wij mochten helpen. Hups het water in! De stroming was vrij snel waardoor ik niet zo goed in balans kon blijven en al snel tegen de olifant aan werd geslingerd. Beetje eng, maar het ging gelukkig goed en nu kan ik tenminste zeggen dat ik een olifant heb aangeraakt!

Olifant!

Na nog een helse trip naar beneden, maakten we een tussenstop in een afkoelend meertje mét waterval. Met een liaan kon je zo, hops, net als Tarzan het water in slingeren.

Zwemmen met olifanten

Bewust omgaan met de olifanten in het regenwoud

In deze omgeving wordt heel bewust nagedacht over hoe er met toeristen en de natuur moet worden omgegaan. Op veel plekken kan je olifanten rijden, maar hier is dat verboden. Voor de toeristen stiekem wel jammer natuurlijk, maar eigenlijk is het heel goed. Ik denk dat iedereen met een gezond verstand namelijk ook wel kan bedenken dat het nou niet per sé altijd goed is als er mensen op de rug van een olifant gaan zitten… Wij zijn ook nog naar een kleine voorlichting gegaan van de Elephant Valley (biedt ook tours en vrijwilligerswerk aan met olifanten) en daar hoorden we onder andere dat veel olifanten waar toeristen op rijden mishandeld of gedrogeerd worden. Daarnaast moeten ze vaak veel uren werken op een dag waardoor ze geen tijd hebben om genoeg te eten. Olifanten moeten namelijk per dag zo’n 150 kilo aan gras en bladeren eten en daar gaat natuurlijk veel tijd in zitten…

Ik ben benieuwd of een nachtje in het regenwoud slapen nu ook op jouw bucketlist staat?

Social Check-in!
INSTAGRAM
YOUTUBE

7 Comment

1. Sophie says: Beantwoorden

Ben trots op je <3 mooi geschreven. Precies zoals ik het ook ervaren heb.

1. jolande says: Beantwoorden

Ah dank je wel!! Ben blij dat het goed overkomt 🙂

2. […] Bijzonder overnachten: in een hangmat in het regenwoud in Cambodja […]

3. […] Bijzonder overnachten in een hangmat in het regenwoud | Cambodja […]

4. Jordy says: Beantwoorden

Jolande, door jou gedeelde ervaringen in deze mooie blog, staat dit bij mij bovenaan op mijn Bucketlist voor in Cambodja. Ik ben momenteel in Cambodja en ik zou heel graag willen weten hoe en waar je dit hebt geregeld.

1. Frederico says: Beantwoorden

Ook ik geniet van je schrijven. Straks ga ik weer naar Cambodia. Dus ook mijn vraag… hoe en waar heb je dit geregeld. Ik ben uiteraard geen type om op olifanten te rijden….. Bedankt voor je antwoord. Fred.

5. jolande says: Beantwoorden

Hoi Jordy en Frederico,

Ik heb dit geregeld via het Tree Lodge hostel in Sen Monorom. Veel plezier!!