5 tips om het openbaar vervoer in Malawi te overleven

   Dat ik gek ben op Malawi, dat weten we inmiddels. Iets waar ik wat minder gek op ben is het openbaar vervoer in Malawi.

Aan de ene kant mag ik natuurlijk niet klagen, want wat betreft veiligheid heeft het openbaar vervoer mij nooit in de steek gelaten, zoals je leest in dit artikel. Ik ben altijd braaf van A naar B gebracht en als ik moest overstappen was er altijd wel iemand die mij de weg wees en zelfs helemaal meeliep naar de plek waar ik heen moest. De prijzen van de bussen zijn prima. Met privé taxi’s kan je nog wel eens een flink potje onderhandelen, maar bij de bussen is dit eigenlijk niet nodig. Ik heb een aantal keer opgelet wat de locals betaalden en ik betaalde eigenlijk altijd hetzelfde. Top dus!

taxi openbaar vervoer Malawi Afrika

Maar als die busreizen allemaal zo pracht en praal zijn, waarom dan die 5 tips die je in de titel van dit artikel belooft?

De veiligheid is prima, maar het comfort en de snelheid van de bussen daarentegen… Daar kunnen nog wel wat tips over gegeven worden. Komen ze!

1. Bereid je voor op een oncomfortabele rit.

Het openbaar vervoer van Malawi maakt gebruik van twee typen bussen: de minibus en de grote bus. Of nouja, zo noem ik ze. Een minibus is een bus waarin volgens ons westerse perspectief één bestuurder en twee mede-zitters voorin kunnen. Op de drie rijen er achter kunnen telkens nog drie mensen. Volgens Malawiaans perspectief kan dit aantal minstens verdubbeld worden. Daarnaast nemen Malawianen het liefst ook nog hun hele boerderij en koelkast mee op stap. Dus bereid je voor op het feit dat als je met een minibus reist, je niet zoals in de trein bij de NS lekker je tas naast je kan neerzetten en kan genieten van wat me, myself and I time.

bussen openbaar vervoer Malawi Afrika

2. In grote bussen zit je over het algemeen comfortabeler.

Een grote bus kan echt een bus zijn zo groot als bijvoorbeeld de stadsbussen in Nederland of die bussen die je wel eens op de snelweg ziet die alle oudjes vervoeren van pretpark naar pretpark. In Malawi wordt naast de zitplekken echter ook de ruimte tussen de zitplekken optimaal benut. Als je een kaartje koopt heb je in principe een stoel voor je zelf – in tegenstelling tot in de minibus – maar, als de bus vol zit is er een dikke kans dat je in het gangpad moet zitten op tassen, of staand moet zien te balanceren op de hobbelige wegen. Uitdaging, maar wel leuk!

3. Minibussen stoppen óveral.

Een klein beetje ingeven in comfort heb ik nooit zo erg gevonden. Je weet dat je in een ontwikkelingsland bent en je weet dat je maar een paar euro betaalt om een paar uur in de bus te zitten. Als je echter aan het backpacken bent heb je best wel veel tijd, maar je weet  ook dat die tijd weer op gaat. Je vlucht naar huis gaat meestal eerder dan gewenst. Voordat je naar huis vliegt wil je natuurlijk wel zo veel mogelijk zien, mét het openbaar vervoer (want dat is goedkoop).

In Malawi functioneren de minibussen best goed, behalve langs het Malawimeer. Dat is echt een belabberde route waar de bussen echt elke paar minuten stoppen om van alles en nog wat in te laden omdat hier wel heel veel mensen wonen, maar geen grote steden zijn waar iedereen tegelijk in of uit stapt. Lees hier hoe ik de rit van Ssenga Bay naar Nkhata Bay in Malawi heb ervaren.  In de rest van het land valt het stopgedrag op zich wel mee. Maar calculeer altijd wel wat extra tijd in. Duurt de rit er op Google Maps vier uur over? Reken dan minstens zes uur. Langs het Malawimeer kan je voor vier uur overigens zo tien uur rekenen, Ga je overigens van de hoofdstad Lilongwe richting Zambia, dan kan je ook een directe minibus nemen. Er staat een kartonnenbordje tegen de vooruit aangeplakt als het een directe bus is. Lees hier hoe ik met het openbaar vervoer van Malawi naar een supervet nationaal park in Zambia ben gegaan.

bussen openbaar vervoer Malawi Afrika

3. Stap álleen in grote bussen als ze bijna vol zitten.

Grote bussen zijn over het algemeen een stuk sneller dan minibussen. Mits ze vol zitten. Mijn eerste grote bus was geweldig: ik kon meteen instappen en binnen tien minuten reden we. Op een rit van vier uur zijn we denk ik maar vier keer gestopt: geweldig! Toen ik echter voor de tweede en derde keer zo’n bus wilde pakken was het lot mij iets minder goed gezind. Uren duurde het voordat de bus vol was en we weg konden gaan. Dus: rijdt íe? Dan rijdt ‘ie ook goed. Maar is de bus nog voor meer dan de helft leeg? Dan kan je beter een mininbus pakken.

4. Deel je verveling in de bus met een medereiziger

Toen ik op de terugweg weer een bus langs het Malawimeer pakte, zat er ditmaal een vriendin naast mij (hoe heeft ze mij ooit kunnen overhalen om nog een keer die route te pakken?!). Het duurde het net zo lang en we stopten wederom om de paar minuten, maar was het een stuk minder erg. Simpelweg omdat ik het leed kon delen met haar. Maar ook met haar beter de hilariteit van de situatie kon inzien. Wij hadden afgesproken dat we een ochtend- en een middagshift hadden. Zij moest ’s ochtends vrolijk zijn en dan kon ik klagen en ik moest ’s middags vrolijk zijn en dan kon zij klagen. Werkte perfect!

bussen openbaar vervoer malawi afrika

5. Reis overdag

Als je weet dat je een lange busrit gaat maken, vertrek dan vroeg in de ochtend. Malawi is hartstikke veilig, maar vanaf een uurtje of zes is het donker. En met donker bedoel ik ook echt pikdonker. Straatlantaarns kennen ze niet en je mag hopen dat de bussen verlichting hebben. Dit maakt reizen in het donker gewoon echt minder prettig. Ik heb ook wel eens in het donker gereisd en dat is prima afgelopen, maar toch, voor de zekerheid zou ik aanhouden om overdag te reizen.

Dat waren mijn tips om het openbaar vervoer in Malawi te overlevenEn zover ik weet kan je zo ook best wel generaliseren naar andere vergelijkbare landen. Heb je er wat aan gehad? Of heb je nog andere tips om het reizen met het openbaar vervoer makkelijker te maken in Afrika?

Meer lezen?

Social Check-in!
FACEBOOK
FACEBOOK
INSTAGRAM
YOUTUBE
YOUTUBE

Geef een reactie